Робота з батьками

 

 

Як розвинути самостійність і відповідальність


Не залишайте дітей без нагляду – так говорить перевірене часом правило. Але у міру дорослішання дитини ми розуміємо, що розвинути самостійність і відповідальність за свої вчинки просто неможливо, якщо контролювати кожен крок. Звичайно, важливо віддавати собі звіт у тому, що розвивати самостійність можна і потрібно тільки тоді, коли дитина психологічно, особистісно дозріла до цього. Будь-які ігри з самостійністю, поки вона не готова в силу віку, перетворюються на невиправданий ризик. 

Психологи рекомендують не залишати дітей молодших 7-ми років самих вдома. Як відомо, саме в цьому віці дозрівають процеси, відповідальні за довільну регуляцію і контроль своєї діяльності. Молодший школяр уже здатний усвідомлено виконувати інструкції дорослого (навіть всупереч своїм бажанням), аналізувати свої дії і приймати зважені рішення. Можливо, хтось демонструє подібну зрілість вже в п'ять років, а хтось і в десять не готовий до повної самостійності в силу темпераменту. Друге важливе правило - незалежно від віку ніколи не можна залишати дитину саму вдома проти волі. Третє - уникайте залишати одну ввечері, особливо, перед сном. Ніч - це час, коли активізується уява і оживають потаємні страхи навіть у найбільш спокійних і врівноважених дітей. Ще один важливий момент - намагайтеся не залишати вдома братів і сестер разом, бо відповідальність за вчинки і поведінку молодшого члена сім'ї - занадто важкий тягар для старшого. Більш того, в різновікової компанії дітей, самоконтроль старшого може магічним чином відключатися, особливо, якщо молодший - неформальний лідер. Та й, в принципі, там, де двоє і більше, передбачуваність дитячої поведінки прагне до нуля. 

Серед загальних критеріїв готовності до того, щоб залишитися за старшого, можна перерахувати такі здібності як: вміння користуватися телефоном і дзвонити за вказаними номерами, відсутність фобій і страхів, пов'язаних із закритим простором, темнотою; здатність самостійно слідувати режимним моментам - поїсти, прибрати за собою, включити і вимкнути телевізор, вмитися, переодягнутися; відсутність елементів польової поведінки - дитина здатна відмовити собі в бажаному, якщо це заборонено; уміння захопити себе яким-небудь заняттям на певний час. Якщо все це про вашу дитину, можна по-тихеньку давати пробувати на смак самостійність, пам'ятаючи, звичайно, про правила безпеки. 

По-перше, чітко інструктуйте, що робити у випадку, коли дзвонять у двері або по телефону. Часто батькiв розучують з дітьми багатоступінчасті сценарії на всі випадки життя і готують відповіді на всі види можливих питань. Набагато простіше обмежитися чіткими правилами, наприклад, до дверей не підходити ні за яких умов (у всіх домашніх є свої ключі). Втім, це правило добре, навіть коли батьки вдома. Можна обладнати будинок відефоном для того, щоб дитина бачила, хто стоїть за дверима, і могла оперативно зателефонувати батькам у разі наполегливих дзвінків і спроб проникнути в квартиру. Власне, і до телефону можна не підходити: по наївності дитина може повідомити багато зайвої інформації, добре, якщо вашим друзям. А ось мобільний телефон залишити необхідно, обов'язково заряджений. У мобільному телефоні номери телефонів найближчих родичів та екстрених служб. Дитина повинна знати, що таке служба порятунку і в яких випадках варто телефонувати за цим номером. 

Якщо ви відлучаєтеся вперше і ненадовго, найбезпечніший спосіб залишити дитину одну - набрати номер улюбленої бабусі і попросити її поспілкуватися або прочитати казку. Так ви точно будете впевнені, що малюк робить без вас. Власне, якщо мова йде про швидкий поході в магазин, ви й самі можете тримати зв'язок з дитиною, розповідаючи, де ви і що робите, або просто розмовляючи про щось відвернене. 

Добре, якщо для подібних недовгих поїздок у вас буде припасена гарнітура hands free (як для вас, так і для дитини). Перший час краще не залишати квартиру більше, ніж на 10-15 хвилин. Дитина повинна точно знати, коли ви повернетеся і вміти користуватися годинником для того, щоб визначити, скільки ще залишилося чекати. Привчайте до того, що коли ви пообіцяли повернутися в певний час, то завжди тримаєте своє слово. Добре, якщо на час вашого відходу ви придумаєте якесь завдання: новий розвиваючий зошит з наклейками, навчальна комп'ютерна гра (переконайтеся, що Інтернет відключений, а ще краще, заблокований), новий пазл або конструктор. Також непоганим гарантом безпеки під час вашої відсутності може стати нова захоплююча книга (у випадку, якщо дитина обожнює читати), художній фільм або повнометражний фільм.

Йдучи, переконайтеся, що всі ліки, побутова хімія, сірники і запальнички заховані в недоступне для дитини місце. Газ також краще перекрити. Добре, якщо ваші віконні ручки забезпечені спеціальними замками, які перешкоджають відкриттю вікон навстіж (сучасна фурнітура до склопакетів передбачає таку можливість). Їжу дитині краще залишити в термосі або обмежитися фруктами і йогрутами з холодильника. 

I, нарешті, найголовніше - залишаючи дитину саму, будьте внутрішньо впевнені в тому, що все буде добре, довіряйте її розсудливості. Надзвонюючи додому кожні п'ять хвилин і контролюючи кожну дію, ви тільки розвинете відчуття власної неспроможності. Більш того, якщо у вас дійсно кожні п'ять хвилин виникає бажання перевірити, що робить ваша підрiсша дитина, подумайте, в чому лежить справжня причина цієї тривожності.

 

 

 

Ігри дітей вдома

Три-чотири  роки - такий цікавий вік наших діток. У цьому віці діти веселі і активні, рух є для них життєво важливим. При цьому в три-чотири  роки дитина починає вередувати і не слухатися, стає просто некерованою. Так діти переживають кризу трьох  та чотирьох років.

Не перекладайте задачу з розвитку малюка на дитячий садок, займайтеся і вдома!

Давайте подивимося, якими мають бути розвиваючі ігри для дитини в 3-4  роки. Пам'ятайте про те, що протягом дня Вам необхідно грати в різнотипні ігри, щоб давати дитині різноманітні знання.

 

Розвиваючі ігри для дитини в 3 -4 роки: вчимося рахувати

1. Можна крокувати сходами і рахувати разом (одна, дві, три і т.д.). У цю гру можна починати грати тоді, коли малюк навчився ходити і може йти за ручку по сходинках.

2. Гра в м'ячик: кидаємо м'яч дитині і вимовляємо «один», малюк кидає м'яч Вам і говорить «два» і т.д.

3. Якщо є картки або кубики з цифрами показуйте дитині як вибудовувати їх у потрібному порядку, а потім попросіть малюка зробити те ж саме.

4. Просіть дитину принести Вам 3 яблука, 4 шматочки хліба і т.д. Дякуйте і хваліть, якщо вона правильно виконала доручення.

 

Розвиваючі ігри для дитини в 3 -4 роки: розвиваємо дрібну моторику рук

·         викладання мозаїки

·         нанизування намистин, ґудзиків на волосінь (без голки)

·         розбирати змішані в одній мисці крупи, макарони

·         ліплення з пластиліну, солоного тіста, глини

·         малювання

·         застібання ґудзиків

·         ігри зі шнурівкою

·         в'язання вузлів

 

Запропоновані розвивальні ігри для дітей вдома – цікаве джерело нових знань і захоплюючий спосіб пізнання навколишнього світу. Не забувайте чергувати творче дозвілля з активними і рухливими іграми.

Ось деякі з них:

 

Гра для дітей удома «Оселедці в банці»

Ця гра для дітей вдома - протилежний варіант хованок. Всі гравці заплющують очі і рахують до десяти, а ведучий тікає і ховається. Через деякий час один із гравців іде на пошуки і, якщо не знаходить за одну хвилину, вибуває з гри. Якщо ж він знайшов ведучого, то ховається разом із ним.

Далі на пошуки ведучого виходить наступний учасник, і теж, якщо знаходить схованих, то ховається разом із ними, якщо ні - вибуває.

Гра продовжується доти, поки всі не сховаються разом з ведучим, немов оселедці в бочці. Головне при цьому - не засміятися і не видати всіх.

 

«Пошуки скарбів»

Більшість дітей молодшої вікової групи любить грати в «хованки», тому для дітей 3 років у якості розваги можна запропонувати гру вдома «Пошуки скарбів». На відміну від традиційних «хованок», шукати дитині доведеться не гравців, а «загублені скарби». Малюк виходить з кімнати, а дорослий ховає заздалегідь обрані «скарби» в доступних місцях. Допомогти дитині впоратися із завданням можна підказками на кшталт «тепло-холодно».

 

«Спритний зайчик»

Запропонувати дитині пострибати на двох ногах з просуванням вперед.

 

«Збий кеглю» (будь-який предмет - коробку, пляшку).

Потрібно збити кеглю, прокочуючи м'яч вперед.

«Море хвилюється раз…»

Обирається ведучий. Він відвертається від інших і вимовляє віршик (поки він каже, всі гравці хаотично рухаються).

Море хвилюється раз,

Море хвилюється два,

Море хвилюється три,

Морська фігура на місці замри!

Гравці завмирають, зображуючи "морські" фігури. Ведучий підходить до будь-якого гравця, доторкається до нього рукою - гравець зображує, кого саме він показує. Завдання ведучого - відгадати, що це за фігура.

Якщо гравець зображує не схоже, він стає водою на наступний етап. Звичайно, іноді ведучий і сам спеціально "засуджує" якогось гравця, але тоді можна вирішити спірне питання колективно. Було ще ускладнення до правил: якщо який-небудь гравець ворушився чи сміявся під час "виступу" іншого, то він ставав водою.

Загадуються також: звірина фігура,  Пташина фігура, Клоун-фігура,  Робоча фігура, Божевільна фігура і  так далі, на що фантазії вистачить:)))

Коли ви чимось зайняті на кухні,а дитина вас відволікає,не сердіться на неї,не кричіть,а пограйте трішки з ними в ігри,адже дитина так прагне вашої уваги. Ось деякі ігри,які можна провести на кухні.

 

«Частування».

Дитині пропонується пригадати смачні слова на певний звук: А - кавун, ананас і т.д.; Б - банан, бутерброд і т.д. Слова вимовляються дорослим і дитиною по черзі. Важливо, щоб дитина промовляв: «Я тебе пригощаю ананасом», «Я тебе пригощаю апельсином» і т.д. Паралельно з виконанням цього завдання дитина вправляється у правильному вживанні відмінкових форм іменників. Для закріплення вміння узгоджувати іменники з прикметниками можна запропонувати дитині додати до свого слова який-небудь ознака: «Я тебе пригощаю помаранчевим апельсином» або числівник «Я тебе пригощаю двома бананами»

 

«Один-два».

Запропонувати дитині стати чарівником, перетворити два слова в одне або навпаки, наприклад, великі очі - великоокий, довгий хвіст - довгохвостий і т.д.
З метою введення в мову дитини антонімів можна пограти в гру «Навпаки».
Задається питання: «Ліс, який?». Необхідно відповісти парою слів-антонімів: ліс великий - маленький ліс, ліс старий - молодий ліс, ліс зимовий - весняний ліс або дорослий називає слово, а дитина підбирає до нього антонім.

 

«Ігри з білизняними прищіпками».

Різні геометричні фігури з різнобарвного картону з допомогою прищіпок перетворюються в предмети, силует тварин, птахів і т.д. Все залежить від фантазії граючих. Наприклад, овал можна перетворити на рибку, прилаштувавши їй, плавці з прищіпок, можна перетворити в їжачка, прищіпки будуть грати роль голок. Можна влаштувати веселу гру-змагання між членами сім'ї. Хто швидше зніме зі свого одягу прищіпки.

 

«Сухий басейн».

На дні миски з квасолею (рисом, пшоном і т.д.) заховати іграшки від кіндер-сюрпризу. Хто швидше їх дістане.

 

«Ліплення з тіста».

При приготуванні випічки дати дитині шматочок тіста і запропонувати йому зліпити будь-яку фігуру


За допомогою таких ігор стимулюється дію мовних зон кори головного мозку, що позитивно позначається на мовлення дітей.
Розвиток мовлення дитини безпосередньо пов'язане з розвитком загальної моторики у дітей. Тому рухової активності дитини теж потрібно приділяти велику увагу, граючи з нею в ігри на розвиток координації рухів, просторової орієнтації. Спектр ігор і ігрових вправ, що сприяють вирішенню цих завдань, дуже великий.

 

       Тематика батьківських зборів

                 ( середня група)

1.  Адаптація дітей в ДНЗ

2.  Комп’ютер і малюк.

3.  Дитина без нагляду- причина пожеж.

4.  Дисципліна дорослих на вулиці- запорука безпеки дітей.

5.   Дитячі неврози та їх профілактика.

6.   Виховуємо справжніх громадян.

7.   Мова дорослого- це зразок для дитини.

8.   Іграшка в житті дитини.

9.   Сімейна прогулянка та її користь.

10.                 Соціалізація дитини в сім’ї.

 

 

Тематика батьківських зборів

              ( старша група)

1.  Особливості розвитку та завдання виховання і навчання дітей старшої групи.

2.  Чи вміємо ми спілкуватися з дітьми.

3.  Розвиваємо у дітей інтелектуальні здібності. Гра як засіб підготовки до школи.

4.  Мова дорослого – це зразок для дитини.

5.  Трудові доручення та самостійність дитини вдома.

6.  Як навчити дитину любити книгу.

7.   Гіперактивні діти. Дитячі страхи.

8.  Здоров’я вашої дитини.

9.   Сімейна прогулянка та її користь для розвитку дитини.

10.                 Батьки і діти. Формування життєвих компетентностей дошкільника.

 

 

 

Безпека дітей навесні

За статистикою, літні та весняні місяці - самі "врожайні" на дитячі травми, а неділя, традиційний час сімейних вилазок в парки та інші людні місця, - найпідступніший день. Як подбати про безпеку маляти, не позбавляючи його міських радощів? Техніка безпеки дітей навесні на вулиці повинна бути на вищому рівні, і це повинні пам'ятати всі батьки.

Ранньою весною слід пам’ятати про головні правила безпечної поведінки на танучих водоймищах,  при ожеледиці, але й особливо увагу слід привернути на танучі бурульки.


 

Внаслідок температурних перепадів, на дахах будівель, виступаючих архітектурних частинах будинків та на великих деревах масово утворюються крижані бурульки. Падаючи, вони можуть травмувати перехожих. Падіння снігу чи льоду з даху може привести не тільки до сильного удару або струсу мозку, але і до смерті. Для того, щоб не потрапити в біду та уникнути травмування, треба дотримуватись основних правил безпеки, а саме:

vпроходячи повз будинки чи біля високих дерев, необхідно впевнитись у відсутності загрози падіння льодових наростів;

vне ходити під дахом будівель, а також під балконами; 

v не слід заходити за межі встановлених огорож; 

vякщо ви самостійно збиваєте навислі бурульки з вікон верхніх поверхів – бережіться випадання з вікон. 

Від бурульок і льоду страждають не тільки люди, але і матеріальні цінності. Тож, власникам автотранспорту, не слід припарковувати свої машини біля будинків. 

  
Безпека дітей навесні на вулиці

Настала весна, і батьки з дітьми вирушають на прогулянки, щоб подихати повітрям і відпочити від зимових морозів. Стає людно, машини та мотоцикли , що стояли на зимових парковках , виїжджають з дворів . З'являються велосипедисти та спортсмени,які  надягають ролики і встають на скейти , та й ваш власний малюк вже зовсім не хоче сидіти на місці , йому потрібно бігати , стрибати і лазити . Як уберегти його в цей час , не позбавляючи активної радості ?

ØПочніть з правильної підготовки до вулиці. Виберіть одежу  по сезону, вона повинна бути світлою, щоб не нагріватися на сонці, гигроскопичной, щоб випаровувати піт, тобто не треба перекутивать дитину  (випадковий вітерець не так страшний одягненому по сезону дитяті, як спітнілому під купою светрів). Бажано, щоб одяг був  і з яскравою помітною деталлю , щоб легко знайти малюка в натовпі. Покладіть в кишені бирки з номером телефону , на випадок , якщо малюк загубиться.

ØНе обмежуйте руху дититини: його одяг має бути настільки зручним, щоб він без зусиль міг за бажання нахилитися, присісти  або побродити по снігу, що тане.

ØУникайте шнурків , поясів , стрічок та інших прикрас , які можуть послужити джерелом травми. Крім того, що через  розв'язаний шнурок можна просто спіткнутися , вільно звисаючі деталі одягу можуть заплутатися в рухомих деталях гойдалок , каруселей, атракціонів , зачепитися за що-небудь при спуску з гірки.

Ø Головний убір дитини повинен бути порожнистим, а не щільно прилеглим, інакше дитина буде перегріватися , так само він не повинен закривати огляд .

ØНе відвідуйте з малюком багатолюдні заходи, які проходят в закритих приміщеннях. Краще вирушайте на свіже повітря на довгу прогулянку - це піде на користь як маляті, так і всій сім'ї.

Ø Звивисті лісові доріжки зі стирчатим корінням вимагають від дитини іншої координації, ніж звичний асфальт. Тому в перші хвилини після переходу з одного "покриття" на інше, страхуйте дитину.

ØНе забороняйте дитині лазити по деревах. Мало хто з дітей долає цю спокусу, а тому велика ймовірність , що дитина зробить це у вашу відсутність. Навчіть його вибирати ті дерева , які найбільш безпечні для лазіння. Вони повинні мати міцні нижні гілки , бажано сланкі по землі , а навколо дерева не повинно бути в небезпечній близькості виступаючих твердих предметів , каменів і асфальтового покриття.

ØЧужі велосипеди і самокати, не підходять за розміром, - джерело підвищеної небезпеки.

ØХоча листя на деревах ще не розпустилося і трава тільки починає пробиватися з-під землі, кліщі вже прокинулись,  тому будьте дуже уважними, вирушаючи на прогулянки.

ØПісля довгої зими так хочеться погрітися на сонечку. Але будьте уважні -весняне сонечко може показати бути небезпечним. Чим тепліше стає, тим більше думайте про захист очей і шкіри малюка- користуйтеся спеціальними засобами з високим рівнем фільтрів ультрафіолетових променів і при необхідності надівайте дитині сонячні окуляри та шапочку козирком.

 
Рекомендації щодо побуту та харчування дітей навесні

vОбов'язково провітрюйте приміщення. Це не лише поліпшить якість повітря в будинку, але й послужить гарною  профілактикою інфекційних хвороб.

vСтежте за режимом дня - якщо дитина не буде перевтомлюватися, захисні сили організму легко впораються з випадковими інфекціями.

vРегулярне, правильне і багате вітамінами харчування - один з головних помічників імунітету і джерело настільки необхідною весною енергії.Можна також пройти курс дитячих вітамінних комплексів.

vНе зайвими будуть і продукти з лакто- і біфідобактеріямі, які відповідають за здорову флору кишечника. Корисні бактерії, які там водяться, також допомагають підтримати імунітет і впоратися з хворобами.

vПісля прогулянки обов'язково мийте руки з милом! Це убереже організм відбагатьох шкідливих бактерій, які мешкають в землі, на поручнях вгромадському транспорті, на двірних ручках і інших місцях.